انواع نهال زیتون

نهال زیتون کایلتر


Cailletier

رنگ میوه رسیده: سیاه
نام دیگر: تاگاسیا
مبدا: فرانسه، ایتالیا
حساس به: مگس میوه زیتون، Saissetia oleae
مقاوم به: خشکسالی، تا حدودی سرما
کاربرد: دومنظوره
مقدار روغن: بالا
باروری: خود بارور
شکل برگ: بیضوی- نیزه ای
وزن: کم
شکل میوه: تخم مرغی و متقارن . بزرگ

رقمی است با استحکام خوب و اندازه بزرگ، با فرم رویشی ایستاده و برگهای بیضوی- نیزه ای شکل به طول و عرض متوسط، زیتون کم وزن، بیضی شکل و متقارن.
کایلتیر در ایتالیا با نام تاگیاسکا شناخته می شود که از شهر تاگیا گرفته شده است. نام نیکوایز مترادف نیست، بلکه نام زیتون پس از یک فرآوری خاص است
برای استفاده در تولید روغن زیتون در اواسط نوامبر برداشت می شود. از طرفی، میوه‌هایی که به‌عنوان زیتون سفره استفاده می‌شوند، تا ماه مه قابل برداشت هستند. زیتون‌های کاملاً رسیده رنگ تیره‌ای دارند که از سیاه قهوه‌ای مایل به بنفش تا قهوه‌ای مایل به سیاه متغیر است.
یک رقم دو منظوره است که هم برای استخراج روغن و هم به عنوان زیتون سفره استفاده می شود. بازدهی روغن آن 20 تا 25 درصد بوده روغن دارای کیفیت لطیف شیرین است و مصرف کنندگان تازه کار روغن زیتون از آن استقبال می کنند و طعم بادام و فندق تازه دارد. برای طعم تلخ تر و قوی تر، برداشت محصول قبل از پایان سال انجام دهید.
از ارقام مولد، اما با گرایش به بارآوری دوساله به شمار می‌رود، یعنی در سال بعد عملکرد ضعیف‌تری دارد. به طور کلی توافق بر این است که این رقم خود بارور است، اما برخی  هنوز حضور گرده افشان های دیگر را توصیه می کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *